co mě zaujalo, co mě napadlo a možná ještě něco dalšího

ekonomická chyba

20. 10. 2017 11:15
Rubrika: moje střípky | Štítky: ekonomie

Chtěl bych popsat jeden jev, který vidím v podnikatelské sféře.
Chybu, která roztáčí ekonomiku k obrovským obratům s minimálními tržbami.


příklad:

+ obchodník má měsíční tržbu 150 000Kč
+ marže obchodníka je 20%
-> zisk obchodníka je (před zdaněním) 150 000*0.2 = 30 000Kč

obchodník chce zvýšit tržby a proto udělá slevovou akci.

+ sleva 5% na vše
-> v důsledku toho mu stoupnou tržby o 10%
obchodník jásá ;-)

ale výsledek:

+ měsíční tržba je 150 000*1.1 = 165 000Kč
+ marže se zásadně změní!
platby dodavatelům jsou stejné - slevu dává obchodník ze své marže 20-5% = 15%
-> zisk obchodníka je 165 000*0.15 = 24 750Kč


Snad je to jasně vidět, že tahle strategie je sebevražedná.

5% sleva by (v tomto případě) musela vyvolat minimálně 33.3% nárůst objemu aby se to vůbec vyplatilo...

...jenže většina obchodníků tohle nechápe
a celé to směřuje k co nejlevnější výrobě
a největšímu objemu prodaného zboží...

...a nejvíce zmetků a nejvíce odpadů :-(

A to ani nemusím započítat, že konkurence většinou musí zareagovat taky -> tržba klesá.
Zákazník jásá, že je levněji, ale cena se projeví na kvalitě příští dodávky zboží... :-(

Svět je takový, jaký si ho uděláme.
Svět je takový, jak investujeme svoje prostředky.
Svět je takový, jak utrácíme svoje peníze...

kupovat levné věci -> časem se utopíme v odpadcích :-(

Zobrazeno 570×

Komentáře

spitfire

Neexistuje nic jako sleva. Jsou pouze smluvní ceny.
Vzpomínám si, že když byla tzv. akce na fernet (stock) tedy nepředpokládám, že by jste zpochybnil jeho kvalitu, tak se obchodnímu řetězci nevyplatilo prodat velké větší množství toho fernetu. Naopak nabalili se na tom malí prodejci. Vždycky se na tom nabalili malí prodejci, což vyvrací mýtus, že velké korporace dusí ty malé a schopné. Ne, realita je taková, že ti malí jsou většinou, jak to nazvat? šmelináři. Z prodeje toho fernetu (stock) neměl obchodní řetězec ani korunu. Doufám, že se teď nezeptáte, proč to ten obchodní řetězec dělal.

Víte, někde jste psal, že vaším koníčkem je matematika (mýlím se?). Bohužel, jak se zdá máte jen v oblibě prosté počty ze kterých čtete jako věštec z kávové sedliny.
Zkuste porozumět slovu produkce.

slachmánek

@spitfire: To co píšu není teorie, ale obor ve kterém 3roky pracuju. Čísla jsou sice vymyšlená, ale odpovídají realitě.
A nějak nechápu ten fernet... to přece s článkem vůbec nesouvisí.

slachmánek

Je pravda, že pro spotřební zboží platí jiné závěry;
to co jsem psal se týká spíš věcí s delší životností (v řádu let).

kacarovi3

Štěpo,také mám ten pocit,když vidím ty přeplněné kontejnery na odpadky u paneláků.Ted ještě ta akce s televizory a se změnou přijímaných signálů.Nutí nás kupovat stále nové televize,že ty staré nám budou k ničemu.

Zobrazit 4 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Nejnovější

štítky

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková